Czy polskie miasta są gotowe na bycie smart?

Czy polskie miasta są gotowe na bycie smart? Wykorzystanie rozwiązań inteligentnych tylko do zarządzania oświetleniem miejskim może zmniejszyć wydatki miasta na ten cel o 60 proc. To tylko jedna z możliwości, jakie dają systemy smart city. Mimo to ponad połowa miast nie planuje wykorzystania tych technologii w ciągu najbliższych 3 lat – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Orange Polska. Operator, który rozwiązania inteligentne wdrożył już w ponad 100 polskich miastach, szczegółowo przepytał o smart city 77 miast, które zgłosiły się do Akademii Lidera Smart City. – Naszą ankietę kierowaliśmy do małych, średnich i dużych miast, których potrzeby w tym zakresie mogą się różnić. Kluczowa wydaje się świadomość wymiernych oszczędności w budżetach miejskich, jakie płyną z wykorzystania rozwiązań smart. Dla części miast nie jest to oczywiste. Stąd przed dostawcami rozwiązań tego typu, takimi jak my, staje zadanie edukacji w zakresie możliwości i korzyści ze smart city. Natomiast skomplikowane procedury zamówień publicznych w zakresie finansowania inteligentnych rozwiązań w miastach to przestrzeń do pracy dla ustawodawcy – mówi Daria Drabik, ekspertka smart city w Orange Polska – Widzimy jednak światełko w tunelu. Sami mamy na koncie wdrożenia takich rozwiązań już w ponad stu polskich miastach – dodaje. Rozwiązania inteligentne (z ang. smart) pozwalają miastom na znaczne ograniczenie wydatków i mniejsze zużycie zasobów naturalnych. Według danych World Economic Forum, wprowadzenie inteligentnego systemu do zarządzania siecią wodociągową może pomóc ograniczyć starty wody nawet o 80 litrów na mieszkańca dziennie. Na przykład Barcelona tylko dzięki inteligentnemu zarządzaniu fontannami miejskimi oszczędza ponad 0,5 mln dolarów rocznie. Tymczasem 84 proc. włodarzy polskich miast za największą korzyść z wdrożenia rozwiązań inteligentnych uważa zadowolenie mieszkańców, mniejszy nacisk kładąc na aspekt finansowy. 40 proc. miast nie bada jednak, co o rozwiązaniach inteligentnych wiedzą ich mieszkańcy, a większość z tych, które to robią, wiedzę mieszkańców na ten temat ocenia nisko (46 proc.) lub średnio (52 proc.). Z ankiety Orange Polska wynika, że ponad 10 proc. miast nie ma strategii rozwoju, a co piąte z tych, które ją opracowały, nie uwzględniło w niej rozwiązań inteligentnych. 4 na 10 miast,  nie ma też zespołów, które zajmowałyby się tym tematem, a tam, gdzie one są, dominują zespoły 1-2 osobowe.

źródło: Orange