W okolicznościach sporej ilości nierozstrzygniętych zastrzeżeń co do wymagań aukcyjnych oraz w warunkach wątpliwości co do kancelarii prawnej, obsługującej proces aukcji 5G (na wniosek MC toczy się w UKE kontrola w tej sprawie) – Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ogłosił rozpoczęcie aukcji 5G. W otoczeniu, w którym proces się znalazł, pomijając niekonsekwencje w temacie i przeciąganie rozpoczęcia aukcji – nie wykluczamy, że na pewnym etapie aukcja zostanie zawieszona lub anulowana. Oczywiście, wszystko zależy od tego jak bardzo będą zdeterminowani operatorzy i jakie poczynili kroki, aby jednak innowacje w swojej sieci zastosować? Niebagatelna pozostanie również rola Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa oraz zachowanie podmiotów, które z założenia teoretycznie z aukcji się wyklucza, tj.: Huawei oraz ZTE. Żeby było ciekawie, dziś od przedstawiciela znaczącego podmiotu telekomunikacyjnego otrzymaliśmy pytanie, jak widzimy rozpoczęcie aukcji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wymagania pokryciowe? Akurat w tej materii i tym razem – mamy stanowisko, które można nazwać zbieżnym z założeniami UKE. Mamy jednak w temacie zastrzeżenia. Jeśli stawia się wymagania pokryciowe – warto zadać pytanie, czy proces rzeczywiście będzie kontrolowany? Biorąc pod uwagę zachowawczą rolę regulatora w przedmiotowej sprawie dotąd – mamy w związku z poruszaną kwestią poważne wątpliwości. Kolejna kwestia dotyczy stworzenia warunków do realizacji inwestycji w otoczeniu prawnym. Dziś takie warunki są mniej niż połowiczne. Aby przyśpieszyć proces inwestycji warto odnieść realizację zadań do konieczności stworzenia systemu ułatwień we współpracy operatorów z podmiotami, które posiadają infrastrukturę, którą na określonych warunkach mogliby udostępnić. Dodajmy, że większość podmiotów, to podmioty Skarbu Państwa. Mowa głównie o Polskich Liniach Kolejowych, o GDDKiA i o spółkach energetycznych oraz podmiotach telekomunikacyjnych, które nie są operatorami usług komórkowych. Do tego dochodzą samorządy i pozostałe podmioty, które mogłyby przyczynić się – udostępniając infrastrukturę do montażu stacji bazowych – do przyśpieszenia procesów inwestycyjnych. Do tego potrzebne są stosowne regulacje prawne oraz przepisy i umowy uzupełniające. Aby regulacje prawne się pojawiły – ktoś musi “wpaść” na to, że są potrzebne bądź z inicjatywą powinien wyjść Minister Cyfryzacji, UKE i… zainteresowane podmioty telekomunikacyjne. Wydaje się, że poza wskazaniem ze strony operatorów – dwie instytucje wymienione wcześniej przybrały bardziej charakter roszczeniowy aniżeli inicjatywny. Oczywiście, otoczenie prawne o którym mowa powinno być zmaterializowane przed rozpoczęciem aukcji, ponieważ proces jej trwania jest krótszy, aniżeli przemyślany proces legislacyjny. Niestety tak się nie stało. Reasumując – kolejny raz mamy swoistą, “polską partyzantkę”: ktoś coś chce, gdzieś nawet jest zapisane, a i tak wszyscy wiedzą, jak się zakończy.
Ogłoszenie Prezesa UKE o rozpoczęcie aukcji na częstotliwości z pasma C poniżej:
Na podstawie art. 118 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1648, z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 11 lipca 2019 r. w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1467), Prezes UKE ogłasza aukcję na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz (dalej „Aukcja”).
Aukcja rozpoczyna się z dniem 22 czerwca 2023 r.
Termin na złożenie ofert wstępnych w Aukcji upływa z dniem 8 sierpnia 2023 r. o godz. 15:00.
Wraz z niniejszym ogłoszeniem Prezes UKE publikuje:
1. Dokumentację aukcyjną na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz.
2. Projekt rozstrzygnięć decyzji w sprawie rezerwacji częstotliwości, które zostaną wydane po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 118c ust. 3 i ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Linki do plików powiązanych z przedmiotową sprawą:
– 01 ogloszenie o aukcji – 488 KB plik PDF
– 02 da dokumentacja aukcyjna – 963 KB plik PDF
– 02 da z1a przedmiot rezerwacji a – 244 KB plik PDF
– 02 da z1b przedmiot rezerwacji b – 247 KB plik PDF
– 02 da z2 wzor oferty wstepnej – 970 KB plik PDF
– 02 da z3.a warunki wykorzystywania – 955 KB plik PDF
– 02 da z3.b warunki wykorzystywania – 971 KB plik PDF
– 02 da z3.c warunki wykorzystywania – 966 KB plik PDF
– 02 da z3.d warunki wykorzystywania – 939 KB plik PDF
– 02 da z4 minimalne wymagania – 789 KB plik PDF
– 02 da z5 linie kolejowe – 862 KB plik PDF
– 02 da z6 wykaz gmin nieobjetych zobowiazaniem – 855 KB plik PDF
– 03 projekt rozstrzygniec decyzji a – 1,2 MB plik PDF
– 03 projekt rozstrzygniec decyzji b – 1,2 MB plik PDF
– 03 projekt rozstrzygniec decyzji c – 1,2 MB plik PDF
– 03 projekt rozstrzygniec decyzji d – 1,2 MB plik PDF
– da z1a przedmiot rezerwacji a – 297 KB plik XLSX
– da z1b przedmiot rezerwacji b – 299 KB plik XLSX
– da z2 wzor oferty wstepnej – 56 KB plik DOCX
źródło: UKE / komentarz wstępny red.
Materiały powiązane:
– wp.pl: Prokuratura i NIK zbadają przetarg UKE. Po tekście Wirtualnej Polski
– MC: Oświadczenie w sprawie zamówienia publicznego na obsługę prawną w związku z aukcją na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 5G
– Informacja w sprawie wyników drugiego postępowania konsultacyjnego aukcji na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz
– computerworld.pl: UE odrzuca pomysł, aby duże firmy technologiczne ponosiły część kosztów związanych z budową sieci 5G
– Prezes UKE: projekt Ustawy osłonowej, mający wpływ na aukcję 5G nie był konsultowany z Urzędem. Aukcja mogłaby się bez przeszkód odbyć w zakładanych terminach