Plus opublikował komunikat prasowy, nawiązujący do rankingu serwisu speedtest.pl, który prezentuje średnie wyniki pobierania w ramach internetu mobilnego, wskazując na Plusa. Ranking – rankingiem, niemniej jak sugerują opinie klientów operatora – wcale tak różowo nie jest. Podobne opinie wyrażają pracownicy salonów Polsat Plus, którzy w ostatnim czasie wskazują, że w punktach najczęściej pojawiają się ci, którzy szukają ofert najtańszych oraz ci, którzy z usług operatora chcą zrezygnować. Głównie ze względu na zasięg. Spora ilość rezygnacji, to również rezygnacje z telewizji Cyfrowego Polsatu. Przy okazji marketingu Plusa – na moment odnieśmy się do tzw. 5G Ultra. Próbowaliśmy przetestować technologię w Jeleniej Górze. Komplet testów, realizowanych przy użyciu trzech terminali: Xiaomi 13, Redmi Note 12 Pro 5G (5G Ultra) oraz Xiaomi Mi 10T Pro („standardowe” 5G) pokazał, że ewentualne różnice między prędkościami, uzyskiwanymi za pomocą „standardowego” terminala i terminala dedykowanego dla 5G Ultra to w download wartości rzędu 20Mbps-40Mbps, co stanowi granicę błędu. W żadnym z przypadków prędkości 5G Ultra nawet nie zbliżyły się do reklamowanego 1Gbps, zaś najwyższa prędkość, którą udało się uzyskać w download w 5G Ultra wyniosła 470Mbps. Test z tej samej stacji przy użyciu „standardowego” terminala dał prędkość 440Mbps. Przy okazji tzw. 5G Ultra wartym odnotowania jest to, że stacje oferujące tę technologię zostały zubożone w LTE o pasmo 2100MHz (10MHz), co daje po „modernizacji” stacji niższe wyniki w tej technologii, jakościowo zdegradowano również „standardowe” 5G ze względu na zdegradowanie jakości pasm kotwicowych. W związku z powyższym nosimy się z zamiarem przekazania monitu do UOKiK w temacie wprowadzania przez grupę Polsat Plus klientów sieci w błąd co do prędkości, które potencjalnie uzyskujemy dzięki 5G Ultra. Działanie, o którym mowa, to ewidentne naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Komunikat prasowy Plusa na temat jakości internetu mobilnego ze wskazaniem rankingu speedtest.pl poniżej:
” Plus liderem rankingu internetu mobilnego. Serwis SpeedTest.pl opublikował wyniki zestawienia szybkości internetu za drugi kwartał 2023 roku. Plus ze średnią szybkością pobierania danych 51,6 Mb/s zajął pierwsze miejsce w ogólnym rankingu internetu mobilnego – 5G, 4G i 3G. Ponadto Plus zdominował ranking najszybszej technologii 5G, osiągając średnią 138 Mb/s.
Plus z najszybszym internetem mobilnym w Polsce
Dzięki udostępnieniu 5G wszystkim klientom, stałemu poszerzaniu zasięgu oraz szerokiemu portfolio przystępnych cenowo urządzeń najnowocześniejsza technologia internetu mobilnego stała się powszechnie dostępna dla klientów Plusa. W rezultacie Plus, drugi kwartał z rzędu, zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu publikowanym przez serwis SpeedTest.pl. Ranking internetu mobilnego SpeedTest.pl za drugi kwartał br. powstał na podstawie około 813 tys. pomiarów obejmujących wszystkie technologie internetu mobilnego – 5G, 4G i 3G – u wszystkich operatorów w Polsce. W okresie od kwietnia do czerwca Plus zdecydowanie umocnił swoją pozycję na najwyższym stopniu podium w odniesieniu do pozostałych operatorów. Średnia prędkość pobierania w sieci Plusa wzrosła aż o 7 Mb/s w porównaniu z ostatnim zestawieniem i wyniosła aż 51,6 Mb/s.
Ranking internetu mobilnego w 2. kwartale 2023
Operator | Pobieranie (Mb/s) | Wysyłanie (Mb/s) | Ping (ms) |
Plus |
51,6 |
11,0 |
37 |
T-Mobile |
47,2 |
12,2 |
28 |
Play |
46,0 |
13,4 |
29 |
Orange |
44,4 |
11,7 |
28 |
Lider technologii 5G
Plus „od zawsze” zajmuje pierwsze miejsce w rankingach internetu 5G publikowanych przez SpeedTest.pl. W drugim kwartale br. użytkownicy serwisu wykonali ponad 69 tysięcy testów w tej technologii. Zestawienie wykazało, że 5G Plusa dominuje pod względem kluczowego parametru, jakim jest prędkość pobierania danych. Średnia szybkość odbierania danych z wykorzystaniem 5G w pozostałych sieciach była wolniejsza o ponad 62 Mb/s.
Ranking 5G w 2. kwartale 2023
Operator | Pobieranie (Mb/s) | Wysyłanie (Mb/s) | Ping (ms) |
Plus |
138,3 |
18,1 |
33 |
Play |
76,1 |
28,4 |
24 |
Orange |
71,2 |
28,3 |
25 |
T-Mobile |
67,9 |
25,1 |
26 |
5G Ultra
W połowie czerwca Plus uruchomił nowość – 5G Ultra. Dzięki agregacji 3 pasm – dwóch w technologii 5G (2600 MHz i 2100 MHz) oraz dodatkowo warstwy 4G (1800 MHz) – internet mobilny w Plusie stał się jeszcze szybszy. 5G Ultra jest bezpłatnie dostępne dla wszystkich klientów Plusa, którzy przebywają w zasięgu i posiadają kompatybilne urządzenie. Dla użytkowników oznacza to jeszcze szybsze pobieranie plików, niezakłócone spotkania online, komfortową pracę i naukę zdalną oraz płynne oglądanie wideo w najwyższej jakości. Stopniowe upowszechnienie 5G Ultra wśród klientów, z czasem przełoży się na dalszy wzrost średnich prędkości internetu mobilnego w sieci Plusa.
Źródło:
– https://www.speedtest.pl/wiadomosci/rankingi/predkosc-internetu-w-polsce-w-ii-kwartale-2023-r/.”
źródło: Plus / komentarz wstępny [red]
Materiał powiązany:
– Plus LTE: jakość internetu mobilnego w powiatowym Lwówku Śląskim
– Plus zasięg: modernizacja stacji na wieży Zamku Chojnik w Jeleniej Górze. Jak nie pomyśleliśmy – tak zrobiliśmy!
To jest właśnie Plus. Zasięg technologii 5G na dzień dzisiejszy słaby zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynków (przede wszystkim). Terminal w trybie auto skacze co chwilę pomiędzy LTE, a 5G. Nie ma żadnej stabilności w „trzymaniu” technologii. Do tego napompowana do granic przyzwoitości kampania marketingowa, która ma za zadanie zwabić nieświadomych potencjalnych klientów do oferty 5G. Król jest nagi i bardzo dobrze, że gsm.biz to obnażył. Brawo.
Klienci wiedzą doskonale co jest. W Plusie od dawna utrzymuje się dość wysoki wskaźnik odejść w porównaniu do konkurencji około 8%, podczas gdy jeden z konkurentów ma na poziomie 0,7%. Nowych też nie wiele się złapie, bo fama pocztą tzw pantoflową poszła, że Plus ma słaby zasięg i zapchaną sieć.
Tak z czystej ciekawości, piszecie że 20-40Mb/s to granica błędu. Jak to wyznaczacie? Dlaczego aż taki rozrzut błedu i dla jakiej aplikacji/serwera to jest wyznaczone? Przede wszystkim, pierwsze pytanie – jak jest policzony ten błąd?
To nie jest kwestia statystyczna, ale – można powiedzieć – praktyczna. Jeśli robi się dla przykładu 5 testów z rzędu, to wyniki potrafią się różnić właśnie o takie wartości. Wystarczy, żeby ktoś na danym sektorze naraz zaczął pobierać duży plik, a my w tym czasie robimy kolejny test speedtest. Przełożenie na wynik testu jest widoczne. Tak dla własnych potrzeb proszę spróbować puścić test najpierw na jednym smartfonie, a potem na dwóch w tym samym czasie. Choć sam speedtest nie jest jakimś super obciążającym – różnicę i tak będzie widać.
No ok, ale co to ma wspólnego z błędem? – Nic. To o czym piszesz to nie jest błąd w rozumieniu metrologicznym 🙂 Także niefartownie użyte słowo 🙂 Sieci mobilnej nie da się porównać w ten sposób. Otrzymany wynik jest wynikiem chwilowym tu i teraz, obarczonym jakimś błędem pomiarowym – ja go nie znam, może gdzieś w opisie aplikacji jest podane jak go obliczyć, chociaż wątpię. Także uważam, że nie można stwierdzić, że dodanie 5G2100 nic nie zmienia. Ja myślę że zmienia – zawsze to +10MHz więcej 😉
Takie sformułowanie jest powszechnie używane w języku informatycznym. Co do wpływu 2100MHz na prędkość, to nigdzie nie piszemy że go nie ma. Niemniej do marketingowego 1Gbps nie ma dzisiaj nawet połowy prędkości na stacjach „5G Ultra”
Ok – nie będę w takim razie szczępił sobie języka… – jałowa dyskusja to już się nie czepiam :-] Pozdrawiam tylko informatyków, którzy wahania prędkości przesyłu danych w sieci mobilnej wynikające m. in. ze zmienności jej chwilowego obciążeia, nazywają błędem :-]
Nie wyliczamy. To zwykłe doświadczenie testowe. Nie bardzo chcę wdawać się w jałowe dyskusje.