Przystanek Solve for Tomorrow na Śląsku. Odwiedziliśmy finalistów z Katowic i Rybnika

Przystanek Solve for Tomorrow na Śląsku. Odwiedziliśmy finalistów z Katowic i Rybnika. Za nami dwa ostatnie przedwakacyjne spotkania z finalistami programu Solve for Tomorrow. W ramach akcji „Przystanek Solve for Tomorrow”, zespoły finałowe z całej Polski mają szansę zaprezentować swoje projekty przed lokalną społecznością. Tym razem Samsung odwiedził województwo śląskie. Zespoły z VIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Katowicach oraz z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku zaprezentowały swoje innowacyjne pomysły z kategorii „zdrowia” i „klimatu”. Solve for Tomorrow to globalny program edukacyjny firmy Samsung, skierowany do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz studentów studiów I stopnia. Program zawitał po raz pierwszy do Polski oferując tej grupie wyjątkową przestrzeń do nauki, wymiany pomysłów oraz projektowania i wprowadzania rozwiązań lokalnych problemów. Dzięki SFT młodzi ludzie mogą zmierzyć się z największymi wyzwaniami XXI wieku, skupionymi wokół trzech obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa i klimatu. Warto zauważyć, że do programu zgłosiły się aż 23 zespoły z województwa śląskiego, tym samym zajmując drugie miejsce wśród wszystkich województw z największą liczbą zgłoszeń.  Wśród nich były m.in. drużyny z VIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Katowicach oraz z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku. Decyzją jury ich pomysły zakwalifikowały się do półfinału. Na kolejnym etapie grupy otrzymały wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow i zaczęły pracować nad pogłębioną analizą problemu. Podsumowaniem kilkumiesięcznej pracy metodą design thinking  było video, w którym zespoły pokazały proces tworzenia i osiągnięte na tym etapie efekty. Tym samym od zgłoszenia, aż do ścisłego finału, uczniowie z Katowic i Rybnika przeszli długą drogę, zdobywając w jej trakcie szereg nowych umiejętności – współpracy, komunikacji, krytycznego myślenia i rozwijania kreatywności, a co za tym idzie kwalifikacji niezbędnych na rynku pracy.
Terrain Story
Zespół z Katowic, w składzie – Aleksandra Sojka, Bartosz Malich, Artur Mucowski, Wiktor Jurkiewicz i Aleksandra Nowińska – zdecydował się realizować projekt z kategorii „Zdrowie”. W odpowiedzi na problemy związane z negatywnym dobrostanem psychicznym wielu młodych ludzi, uczniowie stworzyli grę opartą na kodach QR. Kody te można znaleźć w różnych miejscach, a po ich zeskanowaniu, przy pomocy aparatu w telefonie, użytkownik zostaje przeniesiony do strony internetowej z zagadkami o tematyce psychologicznej. Po przejściu jednej zagadki, na stronie pojawia się mapa, które pokazuje, gdzie można znaleźć kolejne kody. Celem „Terrain story” jest zwiększenie świadomości  i wiedzy na temat zdrowia psychicznego. – Serdecznie gratuluję uczniom VIII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Curie-Skłodowskiej w Katowicach stworzenia, w ramach programu Solve for Tomorrow, gry terenowej dla młodzieży Terrain Story. Określili ją jako dobrostanową i taki jest jej rzeczywisty cel – pozwolić przywrócić równowagę po czasie zamętu i niesamowitych obciążeń, jakim stała się epidemia COVID-19. Doświadczyłem osobiście bardzo dotkliwie jej skutków, a wraz ze mną także moi najbliżsi, więc mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć – Dobra robota! Gratuluję uważności wobec rówieśników i ich potrzeb, umiejętności znalezienia sposobu i stworzenia narzędzia, które pomoże im odnaleźć się na nowo i poczuć bezpiecznie. Niezwykle cenną cechą młodych jest to, by na trudne sprawy patrzeć w sposób nowatorski i znajdować świeże sposoby pozwalające odpowiedzieć nowe sytuacje i zagrożenia. Uczniowie VIII LO pokazali, że to właśnie potrafią – powiedział poseł na Sejm RP, Jerzy Polaczek. – Nowe technologie w odpowiedzi na potrzeby współczesnego człowieka, w tym potrzeby w zakresie zdrowia psychicznego, to wartościowy pomysł, którego gratulujemy firmie Samsung. Tym bardziej jesteśmy dumni z naszej młodzieży, która łącząc w projekcie „Pomóż Abelardowi” swoje informatyczne talenty z wrażliwością na człowieka i świetną współpracą, została wyróżniona w konkursie Solve for Tomorrow. Technologia, nowoczesność zawsze w kontekście dobra człowieka – nasi uczniowie odnaleźli ten klucz do przyszłości –  dodała Maria Dłotko, Dyrektor VIII Liceum w Katowicach.
Dronosiewność
Z kolei zespół z Rybnika w składzie – Marek Gojny, Kamil Turek, Tomasz Szczotok i Filip Jurczyk – zdecydował się realizować projekt związany z klimatem. Uczniowie w swoim mieście zauważyli duży problem związany z hałdami, które to stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego. W związku z tym wpadli na pomysł rozwiązania, umożliwiającego rozsiewanie roślinności na hałdach, przy wykorzystaniu drona. Zazielenie hałd pozwoli na poprawienie jakości powietrza, rekultywację tych ziem oraz stworzenie tam nowych terenów rekreacji. – Nawiązując do problematyki zazielenienia hałd pogórniczych wykorzystanie drona jest interesującym rozwiązaniem. To wspaniale widzieć młodych ludzi, którzy są tak związani ze swoim regionem, utożsamiają się z jego wyzwaniami i szukają nowych sposobów na poprawę jakości życia. Podjęli się trudnego zadania, nad którym od lat głowią się naukowcy czy eksperci ds. górnictwa. Pomysł licealistów z Rybnika ma spory potencjał i można go przetestować na terenach uprzednio wstępnie przygotowanych pod tzw. zalesienie. Może być tu pomocna Spółka Restrukturyzacji Kopalń, która jest powołana do tego typu działania razem z Lasami Państwowymi – powiedział poseł na Sejm RP, Adam Gawęda. – Wyróżnienie w konkursie Solve for Tomorrow jest dowodem na to, że zespołowi z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej udało się połączyć ze sobą znajomość lokalnych problemów środowiskowych, wiedzę techniczną i myślenie projektowe oparte o Design Thinking w celu stworzenia innowacyjnego rozwiązania trudnego zadania, jakim niewątpliwie jest zazielenianie hałd i innych trudno dostępnych terenów – powiedział Krzysztof Lazaj, Dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej.
„Przystanek Solve for Tomorrow” to wyjątkowe spotkania również dlatego, że są okazją do wzięcia udziału w warsztatach design thinking. Dla innych uczniów szkoły to świetna szansa do bliższego poznania tej formy pracy projektowej oraz poszerzenia wiedzy o tym, na czym polega program SFT. Dzięki design thinking, uczestnicy programu Samsung mogli dokładnie przeanalizować swoje pomysły. Metoda ta składa się z kilku etapów i polega przede wszystkim na empatii w odniesieniu do osób, dla których się projektuje. Zgodnie z nią to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Według design thinking nie ma problemu, którego nie dałoby się wspólnie rozwiązać. Niezwykle istotnym elementem jest tutaj także uczenie się na błędach i docenienie edukacyjnej wartości porażki.
Kolejna edycja Solve for Tomorrow startuje już we wrześniu tego roku. Szczegóły już wkrótce będą dostępne na stronie:
https://solvefortomorrow.pl/.

źródło: Samsung