Czeka nas rekordowy Cyber Week – szacowana sprzedaż o łącznym wolumenie 73 mld dolarów. Agenci AI odegrają w nim kluczową rolę

Salesforce szacuje, że w trakcie Cyber Week 2025 – od czwartku 27 listopada do poniedziałku 1 grudnia – globalna sprzedaż ma osiągnąć rekordowe 334 mld USD, z czego 73 mld USD będzie wynikać z wpływu AI i agentów (wzrost o 22% względem 2024 r.). Detaliści, którzy wdrożyli agentów na swoich własnych platformach, odnotowali w ostatnich siedmiu tygodniach siedmiokrotnie wyższy wzrost sprzedaży w USA (13%) niż ci, którzy tego nie zrobili (2%). Zasilany zbiorczymi danymi z Agentforce, Agentforce Commerce, Agentforce Service i Agentforce Marketing, Salesforce Shopping Index analizuje aktywność ponad 1,5 mld konsumentów z całego świata w ramach 1,5 bln odsłon witryn internetowych. Najświeższe wyniki badania wskazują, że zakupy świąteczne nabrały tempa już w połowie listopada, a sygnały zakupowe są znacząco silniejsze niż jesienią 2024 r. Od 1 października do 15 listopada wzrost sprzedaży online zwiększył się o 3% rok do roku w USA oraz o 6% r/r globalnie. W tym samym czasie ruch cyfrowy (odsłony) na stronach e-commerce rósł dynamicznie, niemal podwajając się w USA i potrajając globalnie.
Wskazuje to na silne zamiary zakupowe przed Cyber Week.
Ruch cyfrowy eksplodował, co wskazuje, że klienci wcześniej zaczynają sprawdzać nowości i budować swoje listy życzeń. W tym roku coraz więcej kupujących polega na AI i agentach, aby badać produkty, planować budżet i przygotować się do sezonu świątecznego” – mówi Caila Schwartz, Director of Consumer Insights and Strategy w Salesforce. „W połączeniu z prognozami sprzedaży na Cyber Week spodziewamy się wyjątkowo zmotywowanych klientów, gotowych do zakupów mimo rosnących cen.”

Prognozy Salesforce na Cyber Week 2025
Cyber Week osiągnie historyczne wyniki:
– sprzedaż na świecie: 334 mld USD (wzrost o 6% r/r)
– sprzedaż w USA: 78 mld USD (wzrost o 3% r/r)
Agenci zarobią dla marek miliardy:
Salesforce przewiduje, że 73 mld USD – czyli 22% całkowitej globalnej sprzedaży – będzie wynikiem wpływu AI i agentów w trakcie Cyber Week. To znaczący wzrost względem 60 mld USD w 2024 r.
Dominacja urządzeń mobilnych wspiera rozwój agentów AI:
70% zamówień i 80% ruchu w Cyber Week pochodzić będzie z urządzeń mobilnych.
25% wszystkich zakupów dokonanych w tym okresie zostanie zrealizowanych za pomocą mobilnych portfeli (np. Apple Pay).
Black Friday pozostanie największym dniem zakupów online w roku:
– globalna sprzedaż online: 78 mld USD
– w USA: 18 mld USD
To około pięciokrotność dziennej sprzedaży spoza sezonu świątecznego.
Sieci handlowe nadal mają ogromny wpływ:
Sklepy stacjonarne odpowiadać będą za 65% sprzedaży w USA podczas Cyber Week.
Łowcy okazji upolują atrakcyjne zniżki:
Najwyższe prognozowane rabaty, globalnie:
– Kosmetyki, make-up (40%)
– Odzież wszystkich kategorii (34%)
– Pielęgnacja skóry (33%)
Największe rabaty w USA:
– Odzież wszystkich kategorii (37%)
– Zdrowie i uroda (35%)
– Dom (meble, dekoracje, AGD) (23%)
Dane Salesforce przed Cyber Week
Salesforce przeanalizował dane z okresu 1 października – 15 listopada, aby przygotować prognozy i zdiagnozować trendy zakupowe. Wczesne wskaźniki Shopping Index wykazały poniższe wnioski.
Agenci wnoszą realną wartość do działalności detalistów:
19% zamówień przed Cyber Week było wspieranych przez AI i agentów.
– Detaliści korzystający z AI i funkcji agentycznych osiągnęli o 5% wyższy współczynnik konwersji niż ci, którzy ich nie używają.
– Merchantci odnotowali także 10% wzrost sprzedaży r/r, w porównaniu z 5% u podmiotów bez agentów.
– Ruch z kanałów zasilanych AI i agentami (ChatGPT, Perplexity itp.) wzrósł 3,8× globalnie oraz 1,8× w USA w ostatnich siedmiu tygodniach.
– Detaliści posiadający własnych, markowych agentów odnotowali 7× wyższy wzrost sprzedaży w USA (13%) niż ci bez agentów (2%).
Skoro AI i agenci mają napędzić 73 mld USD globalnej sprzedaży w przyszłym tygodniu i zapewniają siedmiokrotnie wyższy wzrost sprzedaży w USA, jasne jest, że AI przestała być dodatkiem – stała się absolutną koniecznością” – podkreśa Caila Schwartz. „Agenci stają się siłą napędową Cyber Week, dając detalistom kluczową zdolność do konwersji silnych zamiarów zakupowych na rekordowe przychody.”

Ruch online rósł stabilnie przed Cyber Week:
– Sprzedaż online: +6% r/r globalnie, +3% w USA;
– Ruch cyfrowy: +10% globalnie, +6% w USA r/r;
Dla porównania, w 2024 r. wzrost ruchu wynosił ok. 1%.

Klienci wykazują silne zamiary zakupowe mimo wyższych cen:
– Średnia cena sprzedaży (Average Selling Price, ASP) wzrosła o 5% globalnie i o 7% w USA
– Wzrost ruchu i sprzedaży sugeruje mniejszą wrażliwość cenową niż rok temu.
Portfele mobilne stają się standardem:
– Korzystanie z Apple Pay i innych portfeli wzrosło o 31% r/r.
Ruch społecznościowy rośnie, dominują treści wideo:
– Odnośniki z social mediów odpowiadają za 16% ruchu e-commerce (wzrost 15% r/r);
– Udział TikTok i YouTube w ruchu społecznym wzrósł o 79%;
– TikTok odnotował wzrost udziału o 86% r/r.

Średnie najwyższe rabaty w sezonie (dotychczas, globalnie):
– Odzież wszystkich kategorii (28%)
– Kosmetyki, make-up (20%)
– Pielęgnacja skóry (20%)
Najmocniej rosnące kategorie globalnie:
– Dom, meble: +17%
– Zdrowie i uroda: +14%
– Moda luksusowa: +11%

Metodologia prognoz świątecznych Salesforce na 2025 r.
W oparciu o Agentforce, Agentforce Commerce, Agentforce Marketing i Agentforce Service, Salesforce przeanalizował zagregowane dane z aktywności ponad 1,5 mld globalnych kupujących w ponad 89 krajach, ze szczególnym uwzględnieniem 18 kluczowych rynków. Analiza obejmuje dziewięć ostatnich kwartałów oraz aktualny stan handlu cyfrowego. Wyniki zostały ekstrapolowane na rynek detaliczny z użyciem szeregu założeń makroekonomicznych.
Dane te nie stanowią wskaźnika wyników Salesforce.
Prognozy oparte są na zastrzeżonych modelach wykorzystujących połączenie danych własnych, danych zewnętrznych oraz założeń rynkowych.

źródło: informacja prasowa Salesforce