Odwiedziliśmy ponownie Kotlinę Kłodzką. Na kolejowej trasie od Jeleniej Góry do Kłodzka, przez Wałbrzych napotkaliśmy następujące, uruchomione już LTE900 Plusa:
1. BT-34549, Radomierz, maszt T-Mobile
2. BT-34532, Marciszów, maszt Orange
3. BT-34531, Pisarzowice k. Kamiennej Góry, maszt Orange
4. BT-34375, Nowa Ruda, Góra Św. Anny, maszt „Emitel”
5. BT-34305, Nowa Ruda, Pl. Ks. Michała Białowąsa, wieża kościoła
6. BT34321, Nowa Ruda ul. Węglowa Wola 26, maszt własny
7. BT-30613, Kłodzko, ul. Rajska 1, maszt własny
8. BT-34371, Kłodzko, ul. Wyspiańskiego 42 a, dach budynku usługowego
9. BT-34360 Kłodzko, ul. Dusznicka 32, maszt Orange na terenie „Poliamid-Plastics”
Ponadto, LTE900 grupy Polkomtel uruchomiono w Kotlinie Kłodzkiej na następujących stacjach:
10. BT-30578 Trzebieszowice, maszt własny
11. BT-33519 Lądek-Zdrój, Góra „Dzielec”, maszt „Emitel”
12. BT-34363 Stronie Śląskie, ul. Hutnicza 12. Komin Huty Szkła Kryształowego „Violetta”
13. BT-34303 Wambierzyce, wieża Bazyliki Wambierzyckiej
14. 9. BT34450 Polanica-Zdrój, ul. Górska 2. Dach hotelu „Polanica Spa”
15. BT34012 Duszniki-Zdrój, ul. Świerczewskiego 14. Maszt własny
16. BT-34216 Dębowina, maszt własny
17. BT-30579, Stara Łomnica, maszt własny
18. BT-30572, Stara Bystrzyca, maszt własny
19. BT-33678, Żelazno, maszt własny
Nasze analizy dostępności pasm wskazują, iż na części stacji, gdzie dotąd udostępniane było LTE800, a operator doposażył je do LTE900 – LTE800 zostało wyłączone. Ponieważ sporo stacji już w LTE900 doposażono, a testowe uruchomienia technologiczne zostały zrealizowane jakiś czas temu – warto zapytać, czemu wciąż tak wiele z nich nie uruchomiono komercyjnie do dziś ? Kotlina Kłodzka jest wyjątkiem, który wskazuje na typowo „wyspowe” udostępnienie rozszerzeń. Zaś to, że wzdłuż szlaku kolejowego od Jeleniej Góry po Wałbrzych, przy tak drastycznej ilości braków w sygnale oraz przy dostępie sygnału GSM only ( np. w sąsiedztwie miasta Boguszów-Gorce ) – wciąż wspomnianych rozszerzeń nie uruchomiono jest pytaniem pod adres właściciela grupy, czy rzeczywiście zależy mu na podjęciu jakiejkolwiek walki z konkurencją, czy przyjęto, że tak ma być, a resztę załatwi statystyka, podana na arkuszach kalkulacyjnych przez planistów, uparcie planujących rozwój sieci z poziomu komputera, mapy cyfrowej i biurka, co skutkuje nie tylko brakiem inwestycji, ale przy procesach modernizacyjnych pozostawianiem stacji, pracujących na dwóch sektorach, czy bez wsparcia usług transmisji danych przez LTE1800
Dodajmy, że Plus, w stolicy Kotliny Kłodzkiej – turystycznym mieście Kłodzko – jest operatorem, posiadającym sieć najmniej efektywnie wyposażoną radiowo. Technologie sieciowe, na uruchomionych, ledwie sześciu stacjach bazowych są wymieszane wręcz „wzorcowo”. Głównym nośnikiem transmisji danych w 3G jest nieefektywny pojemnościowo UMTS900, za to stacja bazowa na szczycie Twierdzy Kłodzkiej ( BT-33221 ) jest – mówiąc językiem potocznym: „przyparta do ziemi”, zarówno ze względu na „parasolową” wysokość, jak i wyposażenie do kompletu technologii sieciowych, z LTE2600 włącznie, gdzie pozostałe stacje, jak wspomniano wcześniej – są wyposażone w technologie w sposób zupełnie przypadkowy
Grupie brakuje stacji
– przy ul. Wielisławskiej, gdzie obecnie jest sąsiedztwo nowowybudowanej obwodnicy Kłodzka,
– w sąsiedztwie dworca PKP Kłodzko Główne
– w sąsiedztwie ul. Rodzinnej, Spółdzielczej i Wiosennej, gdzie ( wbrew pozorom ) – sygnał z ul. Dusznickiej dociera do wnętrz kompleksu blokowiskowego z ogromnym trudem
– wzdłuż ulic: Miariańskiej oraz Śląskiej, gdzie kłopoty z sygnałem są nawet na zewnątrz budynków i tu problem dotyczy wszystkich operatorów
– przy wyjeździe z miasta drogą krajową nr 46, w kierunku miejscowości Podzamek, a docelowo, do Opola
– na odcinku wyjazdowym z miasta, drogą krajową nr 8, w kierunku Wrocławia ( trasa: Kłodzko – Dębowina )
– na obszarze miasta, zdefiniowanym jako sąsiedztwo biegu linii kolejowej od stacji Kłodzko Miasto, przez stację Kłodzko Książek, stację kolejową Kłodzko Zagórze, po stację kolejową Krosnowice Kłodzkie. Od stacji kolejowej Kłodzko Książek problem dotyczy wszystkich operatorów i nie zmienia tego fakt posiadania przez pozostałych stacji bazowej przy ul. Wielisławskiej 9
Operatorem, który posiada sieć wyposażoną w Kłodzku najroztropniej jest Play. Niestety, odnosi się to do możliwości skorzystania z sygnału wyłącznie w technologiach LTE. Z jakiegoś powodu, po wejściu do bardzo wielu budynków w różnych częściach miasta – z LTE skorzystać możemy, zaś 3G w żadnym z pasm jest nieosiągalne. Kiedy nadchodzi połączenie – klient jest albo nieosiągalny albo korzysta z sieci operatorów w roamingu krajowym. Będąc w temacie Kotliny Kłodzkiej – zwracamy uwagę Play na konieczność rzetelnego pokrycia turystycznej i zdrojowej Polanicy-Zdrój ( zdjęcia z tego malowniczego miejsca tutaj ). O ile z macierzystego sygnału sieci skorzystamy na zewnątrz w zdecydowanej większości, o tyle wchodząc praktycznie do dowolnego domu zdrojowego, czy restauracji – sygnał sieci ginie, a po kilku do kilkunastu sekund – terminal loguje się do sieci partnera w roamingu krajowym. Dotyczy to również miejsca, gdzie ruch turystyczny jest znaczący, to jest Parku Zdrojowego i jego sąsiedztwa. W zakresie pokrycia sygnałem trasy kolejowej od Jeleniej Góry, przez Wałbrzych po Kłodzko: tu znów jeśli terminal odbiera sygnał macierzysty, to widzimy LTE, a z dostępem do macierzystego 3G jest kłopot. Jeśli nadchodzi połączenie głosowe, to kolejny raz są ogromne problemy z dostępem do usług. Z sieci 3G partnera roamingowego terminal „ucieka” do macierzystego LTE, zaś powrót do sieci 3G u operatora roamingowego jadąc koleją bywa problematyczny i połączenia są zrywane. Podczas biegu pociągu bardzo losowo skorzystamy również ze stacji Play w mieście Nowa Ruda. Zwykle, trzy stacje w tym mieście „przejedziemy” zalogowani do sieci w roamingu krajowym. Zasadniczo, trasa kolejowa od Jeleniej Góry, przez Wałbrzych, po samo Kłodzko, to ogromne braki w stacjach Play, na co uczulamy pion, odpowiedzialny za rozbudowę siatki sieci macierzystej
źródło: informacja własna