T‑Mobile przypomina o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa w Internecie. W ostatnim czasie wielu Polaków przeniosło większość swoich działań do Internetu. Należy jednak pamiętać, że aktywności w sieci takie jak: zakupy online, transakcje bankowe, korespondencja e-mail czy komunikacja z bliskimi poprzez media społecznościowe, mogą być wykorzystywane do wyłudzeń lub innych ataków cyberprzestępców. Dlatego tak ważne jest dbanie o bezpieczeństwo w sieci. T‑Mobile przypomina, na co szczególnie należy zwracać uwagę.
Phishing –
to rodzaj cyberataku, który opiera się na inżynierii społecznej i polega na próbach wyłudzania poufnych informacji (np. haseł, danych karty kredytowej) przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję. Cyberprzestępca kontaktuje się z użytkownikiem za pomocą maili, SMS-ów, komunikatorów, wysyłając korespondencję łudząco podobną do prawdziwej. Podrabia strony internetowe, wykorzystuje logotypy firm. Finalnym celem ataku jest zazwyczaj niezgodne z prawem uzyskanie korzyści finansowych.
Ataki metodą „na koronawirusa”
Okres pandemii stał się niestety okazją do nasilenia socjotechnik stosowanych przez cyberprzestępców. Wykorzystują oni strach i duże zainteresowanie tematem epidemii do stosowania wyłudzeń i oszustw. Poniżej kilka przykładów nadużyć opisywanych w ostatnim czasie, które powinny wzbudzić naszą czujność:
– na portalu społecznościowym rozpowszechniany jest link do artykułu z interesującą informacją na temat koronawirusa (adres strony artykułu łudząco przypomina adres znanego portalu informacyjnego) – po kliknięciu w link pobierane są dane do logowania do tego portalu
– aplikacja ze statystykami zachorowań na koronawirusa jako atak ransomware blokujący dostęp do telefonu i wymuszający zapłatę za odblokowanie urządzenia
– masowe udostępnianie fake newsów dotyczących epidemii
– oferty zakupu masek ochronnych w specjalnej cenie
– SMS z linkiem do zapisów na szczepionkę przeciw koronawirusowi
W jaki sposób mogę się chronić?
– bądź czujny, dostając wiadomość zwierającą tekst typu „sprawdź swoje konto”, „potwierdź informacje logowania”, „saldo konta jest ujemne, dopłać brakującą kwotę” czy „bezpłatne testy na koronawirusa”
– jeśli nie masz pewności, nie otwieraj załączników, linków, odsyłaczy do podejrzanych stron
– zwracaj uwagę na adres strony internetowej lub adres nadawcy wiadomości e-mail – wiadomości phishingowe często wykorzystują kopie stron łudząco przypominające te oryginalne
– nie odbieraj połączeń z numerów zagranicznych, których nie znasz i nie oddzwaniaj na taki numer
– zwracaj uwagę na numer telefonu, z którego przyszła wiadomość dotycząca koronawirusa. Jeśli nie znasza tego numeru, nie klikaj w link, który może znajdować się w wiadomości
– nie działaj pod presją czasu, uważaj na wszelkie wiadomości, które skłaniają do działania natychmiast
– na urządzeniach z dostępem do Internetu instaluj i aktualizuj oprogramowanie antywirusowe
– zawsze zmieniaj domyślne hasło routera (Wi-Fi)
– jeśli instalujesz aplikację na swojej stronie sprawdź jej opinie (rating), liczbę ściągnięć – czasami w jednym czasie istnieje kilka aplikacji łudząco podobnych do tej jednej właściwej (poprawnej)
– instalując jakąkolwiek aplikację na telefonie (nawet darmową grę dla dzieci), przeczytaj jakie zgody akceptujesz – niektóre aplikacje proszą możliwość lokalizacji urządzenia, czytanie przychodzących SMSów a nawet włączanie aparatu fotograficznego
– jeśli korzystasz z publicznych sieci WiFi, staraj się unikać wykonywania transakcji bankowych
– dbaj o regulane aktualizacje wszystkich aplikacji z których korzystasz na swoim komputerze czy smartfonie – zawarte w ich starszych wersjach podatności są często wykorzystywane w atakach
– w korespondencji e-mail nie podawaj haseł, danych do logowania oraz innych poufnych informacji – wiarygodne firmy nigdy nie proszą o podanie takich danych
– pamiętaj, że adresy stron zawierających wrażliwe dane (np. banków) zaczynają się zazwyczaj od https, a nie http
– wybieraj silne hasła (długie, zawierające małe i wielkie litery, cyfry oraz znaki specjalne, jak np. wykrzyknik) lub korzystaj z zaufanego menedżera haseł
T‑Mobile sygnatariuszem porozumienia w sprawie cyberbezpieczeństwa
W ostatnim tygodniu marca zostało podpisane Porozumienie o współpracy pomiędzy Ministrem Cyfryzacji, NASK, UKE, a operatorami telekomunikacyjnymi: T‑Mobile Polska S.A., Orange Polska S.A., Polkomtel Sp. z o.o., P4 Sp. z o.o. Celem tej współpracy jest powstrzymanie masowych wyłudzeń danych oraz środków finansowych użytkowników Internetu w okresie trwającej pandemii. Na stronie CERT Polska publikowana jest tzw. lista ostrzeżeń tj. rejestr domen internetowych, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników Internetu.
Można ją znaleźć pod tym adresem: https://cert.pl/ostrzezenia_phishing.
Domenę prowadzoną w celach przestępczych każdy może zgłosić do NASK na stronie https://incydent.cert.pl/phishing lub emailem na adres: cert@cert.pl. Wszystkie zgłoszenia weryfikowane są przez CERT Polska, a następnie strony spełniające przyjęte kryteria wpisane są na Listę Ostrzeżeń. Zadaniem operatorów telekomunikacyjnych jest blokowanie dostępu do złośliwych lub podszywających się stron internetowych, wykorzystujących nazwy domen opublikowanych na Liście Ostrzeżeń, a także do przekazywania do NASK informacji o takich stronach.
Usługi bezpieczeństwa dla klientów T‑Mobile Polska
W czasach, kiedy wiele czynności przenieśliśmy do Internetu warto zadbać o bezpieczeństwo urządzeń mobilnych podłączonych do sieci. Nie zapominajmy również o najmłodszych użytkownikach. Teraz, gdy jeszcze częściej korzystają z niego korzystają, niezbędne jest zapewnienie im wsparcia i dodatkowej ochrony podczas surfowania w sieci. T‑Mobile prezentuje rozwiązania, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo w internecie.
Norton Security Online
– to usługa dla klientów T‑Mobile, pozwalająca chronić urządzenia (smartfony i komputery) przed atakami hakerskimi w internecie. Rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas przeglądania stron w internecie, korzystania z bankowości internetowej czy mobilnej, zakupów internetowych, a także pracy zdalnej. Usługa jest dostępna dla wszystkich klientów, posiadających umowę z T‑Mobile, a miesięczny koszt korzystania z jednej licencji to tylko 5 zł. Dla klientów posiadających większą liczbę urządzeń, T‑Mobile oferuje pakiety 3 i 5 licencji w atrakcyjnych cenach. Usługę można aktywować w dowolnym momencie trwania umowy.
Szczegółowe informacji o usłudze oraz możliwościach aktywacji wybranego wariantu są dostępne pod adresem: https://bit.ly/3amJbaV
Cyber Guard
– to zaawansowana usługa ochrony urządzeń mobilnych dla klientów biznesowych T‑Mobile Polska, która pozwala a identyfikowanie urządzeń zainfekowanych malware oraz blokowanie złośliwych sesji. Więcej informacji na temat usługi oraz sposobu jej aktywacji dostępne są pod adresem: https://bit.ly/34KTJ21
Bezpieczne Surfowanie
– to oferta dla klientów abonamentowych T‑Mobile ostrzegająca przed wejściem na niebezpieczne strony internetowe. Usługa ta jest uruchamiana automatycznie, bez konieczności instalowania żadnych dodatkowych aplikacji i przez pierwsze trzy miesiące jest bezpłatna. Po tym okresie jest wyłączana, chyba, że klient zdecyduje się przedłużyć subskrypcję (można to zrobić także później, w dowolnym momencie trwania umowy z T‑Mobile). Opłata miesięczna za korzystanie z usługi wynosi 4 zł.
Więcej informacji na temat usługi oraz sposobu jej aktywacji znajdziecie pod adresem https://bit.ly/2VylVBj
Dzieci w sieci
– to usługa skierowana do rodziców dbających o bezpieczeństwo dzieci w internecie. Dzięki tej usłudze rodzic może np. zablokować dostęp do stron www zawierających treści nieodpowiednie dla wieku dziecka. Ochronę można wykupić już od 4,99 zł miesięcznie. Więcej informacji na temat usługi oraz sposobu jej aktywacji znajdziecie pod adresem https://bit.ly/2z9LhxR
źródło: T-Mobile