Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@. Fundacja Orange i Głos Nauczycielski wyłonili laureatkę konkursu Nauczyciel Jutr@. To Aldona Rumińska-Szalska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Inicjatywa wyróżnia nauczycieli, którzy rozwijają swoje kompetencje, aby lepiej rozumieć potrzeby uczniów wychowywanych w cyfrowym świecie. Podążają za nimi, a zajęcia opierają na dobrej relacji. Konkurs Nauczyciel Jutr@, zainicjowany przez Fundację Orange, po raz drugi towarzyszy prestiżowym wyborom Nauczyciela Roku. Spośród zgłoszeń, które spełniły wymogi formalne, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego wybrało dziesięć osób, a zwyciężczynią została Aldona Rumińska-Szalska, pedagożka wspomagająca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Nagrodą w konkursie jest wizyta studyjna w szkołach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także Nauczyciela Roku. Została nim Iwona Pietrzak-Płachta z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie.
Uczeń, który czuje swoją sprawczość – edukacja włączająca w praktyce
Pani Aldona pracuje jako pedagożka wspomagająca z uczniami z niepełnosprawnościami. W pracy koncentruje się więc na szczególnych potrzebach swoich podopiecznych. Jak pisała w swoim zgłoszeniu do konkursu, najważniejsze jest dla niej, aby uczeń mógł udowodnić sobie swoją sprawczość, użyteczność, umiejętność, talent, aby był wielkim w swoich oczach i porównywał się przede wszystkim z sobą samym. Uważa też, że w pracy z uczniami o różnych potrzebach (emocjonalnych, fizycznych, umysłowych) ważne są niejednorodne metody terapeutyczne – dlatego ciągle się rozwija i próbuje tego co nowe. Podkreśla jednak, że dąży do zachowania równowagi między metodami tradycyjnymi a tymi, które uwzględniają nowe technologie. Jako humanista z krwi, kości i duszy, prowadziłam ze sobą walkę, aby zacząć wplatać nowe technologie w proces edukacyjny. Momentem zwrotnym było dla mnie nauczanie zdalne. Wtedy postanowiłam wyjść poza wygodną strefę komfortu. Do zmiany zmotywowali mnie także moi uczniowie, zauważyłam bowiem, że intensywnie korzystają z urządzeń ekranowych, ale spędzają czas głównie na grach. Chciałam by poznali tę bardziej praktyczną i kreatywną stronę technologii. Udało się – teraz tworzą quizy, puzzle, graficzne zagadki, rebusy, czy komiksy. Uczą też tego kolegów czy rodziców. Widzę też ogromny wzrost zainteresowania uczniów na lekcji – mówi Aldona Rumińska-Szalska. Wśród nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ edukatorek i edukatorów znaleźli się także:
– Marta Brzeżawska ze Szkoły Podstawowej w Niebieszczanach;
– Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie;
– Alicja Jędrzejak ze Szkoły Podstawowej nr 53 w Szczecinie;
– Agnieszka Kownatka-Ruszkowska ze Szkoły Podstawowej nr 306 im. ks. J. Twardowskiego w Warszawie;
– Bogusława Mikołajczyk z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach;
– Tomasz Ordza ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce;
– Krystyna Sadek z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych;
– Sebastian Walczak ze Szkoły Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu;
– Ewelina Wójcik z V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku.
Kompetencje cyfrowe – to więcej niż znajomość programów i aplikacji
Cieszymy się, że do konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosiło się tak wiele świetnych nauczycielek i nauczycieli. Widzimy, że dla nich, podobnie jak dla nas, kompetencje cyfrowe nie są oderwane od kluczowych umiejętności społecznych. W konkursie chcieliśmy też docenić postawy nauczycielek i nauczycieli – podążanie za uczniem, otwieranie się na to, co nowe, przełamywanie swoich przyzwyczajeń i przede wszystkim dbanie o dobrą relację z dziećmi i młodzieżą – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange, która wspiera szkoły w prowadzeniu edukacji cyfrowej, informacyjnej i medialnej – szkoli nauczycieli, przygotowuje materiały i scenariusze zajęć.

źródło: Orange