Raport „What’s Up Wholesale?”: mali i średni operatorzy oczekują uproszczeń i zmian w prawie, które realnie ułatwiają prowadzenie biznesu. Choć mali i średni operatorzy doceniają coraz większe otwarcie strony publicznej na konsultacje z branżą, to wskazują, że w niektórych przypadkach z trudem dostrzegają celowość wprowadzanych zmian legislacyjnych i mają trudności z ich interpretacją. Mierząc się z wysokimi kosztami dostosowywania do nowych wymogów, liczą, że obietnica odwilży regulacyjnej i podjęte prace nad uproszczeniem wymogów prawnych pomogą usunąć nadmierną biurokrację oraz bariery inwestycyjne, ułatwiając w ten sposób prowadzenie działalności i ograniczając koszty administracyjne. To wnioski z badania przeprowadzonego wśród małych i średnich operatorów w ramach najnowszego raportu „What’s Up Wholesale?”, opracowanego przez Orange Polska. Celem tegorocznej ankiety było określenie wpływu nowych i projektowanych wymogów regulacyjnych na przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Respondenci – mali i średni operatorzy – zostali zapytani o swoje doświadczenia i obawy w związku z nowymi przepisami prawa m.in. z Prawem Komunikacji Elektronicznej (PKE), projektem nowelizacji Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, Krajowym Systemem eFaktur oraz zapowiadaną Strategią Cyfryzacji Państwa do 2035. W badaniu wzięło udział blisko 200 operatorów.
Kosztowne prawo, ale prawo
Choć co trzeci badany operator uznał PKE za rewolucję, to ankietowani zauważyli szereg pozytywnych czynników, które ułatwiły jej wdrożenie. Najczęściej wskazywano uwzględnienie stanowisk izb gospodarczych reprezentujących małych i średnich operatorów (25%) oraz długie konsultacje ustawy z branżą (19%). Jednym z kluczowych aspektów wdrożenia PKE były koszty, jakie musieli ponieść operatorzy, aby dostosować swoje biznesy do nowych wymogów. Co piąta firma przeznaczyła na dostosowanie się do nowych przepisów środki przekraczające 20 tys. zł. To znaczące obciążenie dla małych i średnich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy często musieli dodatkowo korzystać z odpłatnych usług prawnych i informatycznych. Było to konsekwencją m.in. krótkiego czasu na dostosowanie się do nowych regulacji (29%) i niekomfortowego terminu wdrożenia przypadającego na ostatnie miesiące roku (21%). Koszty te nie ograniczały się jedynie do jednorazowych wydatków – wiele firm musiało zainwestować w dodatkowe zasoby. Obawy związane z kosztami dotyczą także projektu nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. 90% ankietowanych zadeklarowało, że nie będzie w stanie samodzielnie wdrożyć planowanej regulacji w zakresie dostawcy wysokiego ryzyka (DWR). Większość z nich (40%) wskazuje, że potrzebowałoby wsparcia, aby sprostać temu obowiązkowi. Ponad jedna trzecia posiada zasoby częściowo, a tylko co dziesiąty deklaruje dziś pełną gotowość. Stosunkowo duże nadzieje wśród operatorów budzi wprowadzenie KSeF. 37% uważa, że ułatwi on prowadzenie biznesu. Sceptycy obawiają się jednak awarii i niskiej wydajności KSeF, szczególnie w kluczowych momentach, takich jak początek miesiąca. Tu także wśród ankietowanych pojawiają się obawy związane z wysokimi kosztami dostosowania oprogramowania oraz wydatkami na aktualizacje wynikające ze zmieniających się przepisów.
Priorytety legislacyjne na 2025 rok według operatorów
Operatorzy oczekują przede wszystkim ułatwień i zniesienia barier inwestycyjnych związanych z rozbudową sieci, takich jak zajęcie pasów drogowych czy uproszczenie procedur budowlanych. Istotne jest także ułatwienie dostępu do terenów kolejowych, dróg wewnętrznych oraz infrastruktury obcej, w tym energetycznej. Warto zauważyć, że anektowani przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie mają pełnej świadomości planowanych rozwiązań. Tak jest m.in. ze Strategią Cyfryzacji Państwa do 2035 roku, o której słyszała mniej niż połowa ankietowanych, a zaledwie co piąty respondent zapoznał się z jej zapisami.
Szczegółowe wyniki badania, a także praktyczne wskazówki z zakresu wprowadzanych w prawie zmian, w tym opinie przedstawicieli izb gospodarczych, angażujących się na co dzień w prace legislacyjne dotyczące rynku dostępne są już w raporcie „What’s Up Wholesale?”.
Raport do pobrania znajduje się na stronie hurt-orange.pl:
– https://hurt-orange.pl/2025/04/raport-o-rynku-operatorskim-w-polsce-2025/
Orange Wholesale jest częścią hurtową Orange Polska i zapewnia kompleksowe rozwiązania dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Operatorzy mogą korzystać m.in. z największej w kraju infrastruktury telekomunikacyjnej, w tym sieci światłowodowej, dostępu do internetu, transmisji danych oraz projektów technicznych. W ramach usługi MVNO, Orange otworzył także swoją sieć mobilną, na bazie której nawet mali i średni operatorzy mogą budować własne telefonie komórkowe. Dzięki tak komplementarnej ofercie wszystkie elementy niezbędne do budowy i rozwoju biznesu operatorskiego są w jednym miejscu. Dostępne w prosty sposób i na przyjaznych zasadach, w ramach przejrzystej i stabilnej współpracy. Z oferty hurtowej Orange Polska korzysta blisko 3000 operatorów w Polsce i za granicą.
Zobacz więcej na https://www.hurt-orange.pl/
źródło: informacja prasowa Orange